fredag 10 augusti 2018

Sarah Lunds färö-tröja i egen design



Sarah Lund heter huvudkaraktären i den danska kriminalserien Forbrydelsen/Brottet/the Killing. Sarah bär ofta en stickad tröja som jag har sneglat på och som jag tycker ser himla trevlig ut. Det är det färöiska företaget Gudrun & Gudrun som tillverkar den och den finns alltså inte som köpemönster utan bara som konfektionsplagg att köpa.


I april besökte jag, tillsammans med elever och en kollega, just Färöarna för ett nordiskt projekt som vi har på vår skola och då passade jag på att ställa frågor till några färöiska stickerskor och fotografera färöiska tröjor för att kunna skapa ett eget mönster.

Så med kollegieblock och en penna växte följande mönster fram.

De färöiska tröjorna verkar oftast vara stickade nerifrån och upp, jag valde att stocka uppifrån och ner.

Garnet kommer givetvis från Färöarna, ett ruffigt garn som ofta används i de traditionella tröjorna. Det doftar får och har den där feta känslan.
Navias Tradition i mörkbrun och vit. Jag använde fyra nystan brun och ett vitt, ungefär. Jag skulle tro att min storlek ligger mellan small och medium.

Jag har hela vägen haft min färöiska kollega Runa som coach (hon är för övrigt grym på stickning). Särskilt tack till henne! :)

Så precis som för alla tröjor som blir klara på våren eller under sommaren... ja den får vänta in hösten.

//Annika Jansson
#maskardu

1 kommentar:

  1. Hej vart hittar man mönster till denna underbara tröja �� mvh Linda

    SvaraRadera