torsdag 31 mars 2016

Malung i cerise och svart

Malung är inte bara en pitoresk by i västra Dalarna, Malung är också namnet på dessa vantar.

Solveig Larsson heter författaren till Vantboken - Solveigs vantar, i vilken detta mönster finns.

Fotot är förresten taget mitt i centrala Malung, Grönlandsparken, intill Det gyllene skinnet, en symbol för vad som byggt Malung, skinnindustrin.

Vantarna är stickade i Kampes tvåtrådiga ullgarn i cerise (248) och svart, med stickor 3 mm.



Ni som följer bloggen vet att jag ingår i ett stickande sällskap, Sticka i Falun och Borlänge, där vi haft en KAL, knit along, med just detta mönster. Trots att vi alla utgått från samma mönster har det blivit en fantastisk variation av produkterna. Färger, tummar och muddar har varierat, fantastiskt!



Min variant har en inledning, mudd för den som vill, som skulle bli en typ av fläta som jag misslyckades med den. Trots det behöll den ändå mudden eftersom jag blev nöjd med vad jag gjort. Fem varvs inledning räcker, vantmodellen är så pass lång att det räcker gott och väl. 


Jag var valt att följa mönstret till tummen, men jag insåg efter att ha stickat en bit, att tummen skulle bli ett par centimeter längre än vad jag önskade, så jag har kortat av den. 

Jag är riktigt nöjd med färgvalet, trots att det ligger långt utanför min konfortzon. Snygga vantar är ett måste i vårsolen. Här är mina!

Ni som vill se fler Malung i andra varianter och färger titta HÄR och HÄR

//Annika


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar