onsdag 20 januari 2016

Far into the forest


För ganska länge sedan sprang jag över Far into the forest av Kerstin Hall på Ravelry och blev stormförtjust i mönstret, la det till mina favoriter men också i glömska. Det var först för några veckor sedan jag kom att tänka på det igen och kände suget att sticka. Hemma hade jag Drops Fabel i turkos och senapsgul som fick bli färgerna till detta par. En kombination som för mina tankar till gamla träningsoveraller i 70-talssnitt. Inte på något sätt illa. :)



Mönstret är ett toe up-mönster och nog var det allt väldigt pilligt att få till de första varven måste jag medge. Jag stickade med strumpstickor 2,5 mm och kanske hade det varit enklare att sticka med rundsticka när jag gjorde tån. Det blir ju något följsammare. 



Far into the forest var en utmaning för mig på många sätt. Dels är jag inte helt bekväm med att sticka från tån och upp, jag har helt enkelt inte tränat så mycket på det, och jag tycker inte att jag fick till hälkilen jättebra. Det kan bero på att jag inte fick till låsningarna mellan maskorna ordentligt, eller så tänkte jag fel, jag vet inte vilket. Det var också en utmaning att hela tiden arbeta med två färger som hela tiden alternerar varandra, och till sist måste man hela tiden veta vart i mönstret man är. Det händer nämligen en hel del, hela tiden. 


Men mönstret blir snyggt. Riktigt snyggt. :) 



/Ulrika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar