söndag 11 maj 2014

Engineered Seam Sweater

Ärtigt vårgrön och klar!


Judy Brien heter kvinnan bakom detta mönster - Engineered Seam Sweater. En tröja som egentligen ska stickas i grövre garn och med långa ärmar. Jag vill dock ha en tröja som jag kan använda under sommaren och bestämde mig för att chansa på ett tvåtrådigt garn från Iceyarns med blandningen 40% Baby alpaca, 35% Merino ull och 25% Acryl. En bra chansning visade det sig! :-)

Tröjan består av massor med rynkor på framsidan. Dessa skapas med tekniken Japanese short rows, en helt ny teknik för mig, men lätt att lära sig. Det bildas visserligen små hål i arbetet, vilka jag först inte tyckte om, men nu när jag ser på tröjan är dessa snarare en trevlig effekt. 

 

Ytterligare trevlig effekt, som gör tröjan lite galen, är sömmen som vrider sig över fram- och baksidan, och är man inte haj på aviga maskor genom bakre bågen, så är man det efter detta projekt.


Som jag skrev ovan bestämde jag mig för att göra korta ärmar, vilket inte var idén från start. Mina söta stickvänner tyckte bestämt att ärmarna skulle bli korta och visst hade de rätt. :-) Korta ärmar gör att tröjan kan bäras som på bilden med en långärmad t-shirt under eller, om nu sommaren tänker komma, utan. Garnet är så pass mjukt så att man inte kliar sönder sig med endast ett linne under.


//Annika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar