fredag 23 november 2012

Hasses öronlappsmössa med häng, processen

Som jag tidigare berättade så hade jag fått ett uppdrag av en kollega med förskottsbetalning i form av två öl på en av de lokala pubarna samt ett inköp av sex knappar till min Carnaby street pullover. Dealen var den att jag skulle sticka en mössa, som helst skulle bli klar innan jul (han förstod nog inte hur snabbt det går att sticka en möss), utifrån följande önskemål: 1. Den skulle var grovt stickad 2. Den skulle vara randig i grön, gul, orange 3. Den skulle ha en vit kant 4. Den skulle ha öronlappar. Och resten skulle vara konstnärlig frihet som jag fick peta in bästa jag förmådde. Sagt och gjort - jag satte förstås igång direkt med alla idéer jag hade, men hade jag förverkligat alla dessa hade det blivit mer kaos än mössa... Även jag kan hejda mig, och processen är den som följer: 


Strax innan förskottsbetalningen, besökte jag och kollegan en av de lokala garnaffärerna och investerade i följande nystan i DROPS Eskimo. Säg hej till nr 01 Natur, nr 07 Orange, nr 24 Gul och nr 25 Grön!
Jag började med att improvisera öronlapparna. Dessa repade jag upp några gånger innan jag helt kunde bestämma mig för form och längd. Sedan la jag upp maskor som jag beräknade skulle räcka runt kollegans huvud. Därefter fick ränderna växa fram lite efter som jag kände för det. 


Jag valde att mossticka mössan, dels för att jag tycker att det är snyggt och dels för att den skulle se lite grövre ut. Jag gillar också hur mosstickning vrider sig. 


Mössan har blivit lite längre och i det här läget bygger jag bara höjd för att få det där lilla hänget. Jag var till till en början osäker på hur lång mössan skulle vara, men efter en snabb frågerunda på Facebook stod det klart att en mössa tydligen ska vara 27 cm för att vara perfekt - så jag körde helt enkelt efter det! :)


Toppen avmaskade jag så att den skulle påminna om öronlapparna. 


Och sist men inte minst i stickandet, eller ska jag den här gången säga virkningen, var ju den vita kanten. 


 Jag blockade öronlapparna över natten så att de skulle få den forma jag avsedde.


Jag glömde säga att jag även virkade tampar att kunna knyta mössan med. 


Och så här blev mössan! Och allt som allt gjorde jag klar den inom ett dygn. :)


Kanske lite stor till just mitt huvud, men det är ju inte jag som ska ha den - utan min kollega som lovat att ställa upp på bild vid överlämnandet. Jag återkommer med det inlägget om inte allt för länge.


/Ulrika 

2 kommentarer:

  1. Häftig mössa och kul med dina spegelfoton. Jag kanske skulle sticka mig en mössa, och en i rosa till svärsonen! Han ska få knallrosa sockar i julklapp!....hm...
    Ha det gott.
    vonna

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket, Vonna. Mössan har jag improviserat ihop och spegelfotona... ja, de blev mest för att det var där det var skapligt ljust i lägenheten på kvällen.

    Och klart du ska sticka en mössa!!! :) Det är intressant det där med färgvalet rosa - att det av vissa uppfattas som en väldigt laddad färg, kanske enbart en färg som tjejer kan ha. Jag tycker ju inte det, precis som du. Svärsonen kommer bli superglad.

    /Ulrika

    SvaraRadera